Grammis samarbetar med YouTube som ny sändningspartner - galan direktsänds den 8 maj från Annexet

Pressmeddelande, Stockholm, 13 februari, 2024

Grammis samarbetar med YouTube som ny sändningspartner – galan direktsänds den 8 maj från Annexet

Idag offentliggör Ifpi Sverige att den 41:a upplagan av Grammis äger rum den 8 maj på Annexet i Stockholm. I år tar Grammis ett betydande steg framåt genom att inleda ett partnerskap med YouTube, som livesänder galan och gör årets musikhändelse tillgänglig för en bredare publik. Grammis 2024 delas ut i 23 kategorier och alla nominerade presenteras den 5 mars på Grammis Instagram och officiella hemsida

Grammis, Sveriges äldsta och mest prestigefyllda musikpris, delas årligen ut av musikbolagens rättighets- och branschorganisation Ifpi Sverige. I över fyrtio år har Grammis premierat Sveriges främsta musikaliska talanger och arbetat för att stimulera ett kreativt och brett musikliv.

Idag kan Grammis presentera YouTube som ny officiell sändningspartner som kommer livesända galan den 8 maj direkt från Annexet i Stockholm.

– Vi välkomnar YouTube som ny sändningspartner till Grammis. Det känns väldigt kul att kunna erbjuda tittarna en livesänd gala av högsta kvalitet och även skapa ett hem för Grammis på YouTube, där vi kan presenterar både årets gala och historiska klipp på ett sätt som YouTube-publiken är van vid, säger Ludvig Werner, vd Ifpi Sverige.

– Vi är glada att Sveriges mest prestigefyllda musikpris, Grammis, nu streamas på YouTube. Det är en naturlig fit för oss då många av Sveriges artister har miljontals fans som tittar på deras musikvideor och lyssnar på deras låtar på YouTube. För många tittare är idag streaming och TV en och samma sak. Med Grammis på YouTube kan fler tittare än någonsin få tillgång till sändningen och uppleva galan från TV-soffan. Vi ser fram emot att fira vinnarna av Grammis 2024 tillsammans med alla musikälskare på YouTube, säger Michelle Kadir, Sverigechef för YouTube.

Grammis delas ut i 23 kategorier: Årets album, Årets alternativa pop, Årets artist, Årets barnmusik, Årets dansband, Årets elektro/dans, Årets folkmusik, Årets hiphop, Årets hårdrock/metal, Årets jazz, Årets klassiska, Årets kompositör, Årets låt, Årets musikvideo (i samarbete med YouTube), Årets nykomling (i samarbete med Spotify), Årets pop, Årets producent, Årets rock, Årets soul/RnB, Årets textförfattare, Årets visa/singer-songwriter, Årets hederspris samt Årets specialpris.

De nominerade för Grammis 2024 kommer att offentliggöras den 5 mars på Grammis Instagram och officiella hemsida. Årets värdpar och liveakter kommer att presenteras senare i vår.

För sjunde året i rad kommer galan att produceras av den erfarna tv-makaren Ulrica Örn och hennes produktionsbolag Mooncake Media i samarbete med United Stage. Även kommunikationsbyrån Patriksson och design- och reklambyrån WDW Creative Studio fortsätter att förtroendefullt hantera galans kommunikation och formgivningen av evenemanget.

Grammis 2024 kommer att direktsändas den 8 maj på YouTube.

 

För pressförfrågningar eller mer information, vänligen kontakta:

Hedda Nyström, Patriksson

+46 (0) 735 35 35 68

hedda.nystrom@patrikssongroup.com

 

Högupplösta pressbilder finns att ladda ner HÄR.

 

Följ Grammis sociala kanaler för de senaste nyheterna:

Officiell hemsida: https://grammis.se/

YouTube: @Grammis

Instagram: @GrammisSverige

TikTok: @Grammis

Om Grammis

Grammis är Sveriges äldsta och bredaste musikpris som delas ut i ett tjugotal kategorier. Grammis syfte är att uppmärksamma och premiera artister, musiker, producenter och kreatörer som åstadkommit intressanta produktioner inom olika områden av musik under året. Grammis ska verka som en symbol för bred och artistisk ambitiös svensk musikproduktion, och stimulera kvalitet, kreativitet och bredd inom svenskt musikliv. Grammis är Sveriges viktigaste musikpris.

 

 

Fler pressmeddelanden

Våra partners